ایرانبین‌المللسیاسی

امضای دفتر یادبود قربانیان حمله تروریستی مسکو توسط معاون وزیر امور خارجه ایران

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جان‌باختن و مجروح شدن شمار زیادی از شهروندان روس در حمله تروریستی به تالار شهر کروکوس منطقه مسکو را تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا، سفارت روسیه با انتشار عکسی از معاون وزیر امور خارجه ایران در کانال تلگرامی خود نوشت: علی باقری کنی یادداشتی در دفتر یادبود قربانیان این حمله تروریستی نوشت.

بنا بر این گزارش، باقری کنی در این بازدید که پنجم فروردین ماه ۱۴۰۳ همزمان با روز عزای ملی در فدراسیون روسیه صورت گرفت، همچنین همدردی ایران با ملت روسیه را اعلام کرد.

ابراز همدردی مردمی

بنا بر گزارش دیگری، برخی شهروندان ایران با حضور در مقابل سفارت روسیه در تهران، با اهدای گل و روشن کردن شمع،‌ یاد جانباختگان حمله تروریستی به تالار شهر کروکوس مسکو را گرامی داشتند.

با توجه به اینکه سه نفر از کودکان در این حادثه جان باخته و پنج کودک دیگر نیز مجروح شده‌اند، شماری از افراد نیز با آوردن اسباب‌بازی، اینگونه همدردی خود را نشان دادند.

سفارت روسیه در تهران اعلام کرد که همچنان درحال دریافت صدها نامه و پیام تسلیت از سوی شهروندان ایرانی در ارتباط با حمله تروریستی هولناک سوم فروردین ۱۴۰۳ در استان مسکو است.

این سفارت در کانال تلگرامی خود نوشت:‌ ما برای هر واژه و حمایتی ارزش قائل هستیم. از همدردی دوستان ایرانی خود که درد تروریسم را از نزدیک تجربه کرده اند، تشکر می کنیم.

تیراندازی تروریست‌ها و اقدام آنها به آتش‌زدن محل قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در کراسنوگورسک در منطقه مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به جان باختن ۱۳۳ نفر و مجروح شدن ۱۵۴ نفر منجر شد.

جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که حمله تروریستی به تالار شهر کروکوس در منطقه مسکو را محکوم کرد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی رئیس‌جمهوری کشورمان در پیامی جان باختن تعدادی از شهروندان بی‌گناه روسی در حادثه تروریستی در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو را به رئیس جمهوری، دولت و مردم روسیه تسلیت گفت.

رئیس‌جمهوری ایران در پیامی به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه، ضمن تسلیت جان باختن انسان‌های بی‌گناه در حادثه تروریستی مسکو به وی، دولت و مردم کشورش، این حادثه را قویا محکوم و از تلاش‌های مقامات روسیه برای حفظ امنیت ملی این کشور حمایت کرد و همچنین خواستار اقدام جدی جامعه جهانی برای مجازات طراحان و عاملان این حادثه شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی ضمن تسلیت به رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه در رابطه با حادثه تروریستی مسکو نوشت: ریشه کنی تمامی اشکال تروریسم، نیازمند تلاش جمعی جامعه بین المللی و همکاری همه کشورها برای مبارزه جدی با تروریسم است.

در پیام محمد باقر قالیباف به ویاچسلاو والودین رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه آمده است: با کمال تأسف و تألم، از وقوع حادثه تروریستی در شهر مسکو و جان باختن و مجروح شدن جمع کثیری از شهروندان‌تان مطلع شدم.

معاون اول رئیس جمهور نیز در پیامی خطاب به همتای روس خود، حادثه تروریستی مسکو را به شدت محکوم کرد و گفت: تروریسم و کشتن شهروندان بی‌گناه در هرجای جهان محکوم است و هر دولت و گروهی اگر مرتکب یا حامی این جنایت باشد، مستوجب پیگیرد و محاکمه بین‌المللی است.

در پیام محمد مخبر به میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه آمده است: به نوبه خود حادثه تروریستی تالار کروکوس مسکو را که منجر به جان باختن تعدادی زیادی از شهروندان بی‌گناه شد، به دولت و ملت روسیه تسلیت می‌گویم.

دبیر شورای عالی امنیت کشورمان نیز در پیامی ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از شهروندان روسیه، حادثه تروریستی در حومه مسکو را بشدت محکوم کرد.

علی اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت کشورمان در پیامی به دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه در واکنش به حادثه تروریستی در حومه مسکو ، آورده است: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم و با ملت دولت روسیه و خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کند.

در پی وقوع این حادثه تروریستی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با انتشار توییتی در شبکه اجتماعی ایکس، این حادثه را محکوم کرد.

در این پیام آمده است: اقدام تروریستی اخیر در شهر مسکو را قویا محکوم کرده، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جان باختگان، به همکارم سرگئی لاوروف، دولت و ملت روسیه این حادثه تلخ را تسلیت می گویم.

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: مبارزه مشترک و موثر با ‎تروریسم، نیازمند اقدام جدی و بدون تبعیض جامعه بین المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز حمله تروریستی خونین و وحشیانه به یک مرکز تجاری در مسکو را که به کشته و مجروح شدن جمع زیادی از شهروندان روسیه منجر شد، شدیدا محکوم کرد.

ناصر کنعانی ضمن ابراز تسلیت به دولت و ملت روسیه به ویژه خانواده های قربانیان گفت، جمهوری اسلامی ایران در این حادثه تلخ خود را در کنار روسیه می‌بیند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه هم این حادثه را به ملت و دولت این کشور تسلیت گفت و این گونه اقدامات را محکوم کرد.

کاظم جلالی در این پیام آورده است: اینجانب ضمن محکوم کردن اقدامات وحشیانه‌ ای از این دست، برای جانباختگان آرامش و برای بازماندگان ایشان صبر آرزو می‌کنم.

در این پیام آمده است: جمهوری اسلامی ایران در این واقعه خود را در کنار ملت و دولت روسیه ‌دیده و با ایشان همدردی می‌نماید.

مرکز اسلامی مسکو از نهادهای فرهنگی ایران ضمن ابراز همدردی با مردم روسیه در پی حمله تروریستی به تالار کروکوس، اعلام کرد که آیین‌های این مرکز ویژه ماه مبارک رمضان، روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا