ارمنستانایرانسیاسی

سمینار «امنیت ملی ایران و ارمنستان در سایه تهدیدات و مناقشات منطقه ای و فرامنطقه ای» برگزار شد

روز  یکشنبه (۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۲)، سمینار علمی “امنیت ایران و ارمنستان در سایه تهدیدات و مناقشات منطقه ای و فرامنطقه ای” با همت موسسه ترجمه و تحقیق هور و مشارکت بنیاد مطالعات قفقاز و موسسه جهان معاصر در سالن انجمن اجتماعی ارمنیان تهران برگزار گردید.

این سمینار با حضور جمع کثیری از مقامات سابق و کنونی وزارت امور خارجه، وزارت دفاع، اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان، نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاهی و کارشناسان ایرانی برگزار شد.

در این سمینار دکتر مجید کریمی (پژوهشگر و کارشناس حوزه قفقاز)، دکتر احمد کاظمی، (نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه)، تیگران آبراهامیان و لیلیت گالستیان (نمایندگان پارلمان ارمنستان) به ایراد سخن پرداختند.

تیگران آبراهامیان نماینده پارلمان ارمنستان از فراکسیون اپوزیسیون (مفتخرم) در این سمینار در قسمتی از سخنان خود در مورد روابط ایران و ارمنستان گفت: وقتی ما ارمنیان، در مورد روابط ارمنستان با ایران صحبت می کنیم عامل اقتصادی را عاملی ثانویه در نظر می گیریم. این را نه به این دلیل می‌گویم که به روابط اقتصادی بهای کمی می‌دهم، بلکه به این دلیل است که ما ارمنی‌ها در درجه اول از طریق حسن همجواری و دوستی با ایران مرتبط هستیم که هم برای ارامنیان و هم برای مردم ایران مهم‌تر از روابط تجاری عادی است. هم در ارمنستان و هم در ایران وقتی می گوییم همسایه، منظور ملت یا کشوری است که اول به کمک ما می آید، با خوبی ها و بدی های ما زندگی می کند. مردمی که هزاران سال در کنار هم و در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند، بسیار بیشتر از موقعیت منطقه‌ای یا ژئوپلیتیکی با یکدیگر مرتبط هستند. ایران متحد طبیعی ما است که موضع بسیار روشنی در مورد مسائل مربوط به ارمنستان و منطقه دارد و زمینه بسیار زیادی برای همکاری با ایران و گسترش همکاری ها وجود دارد. من به مواضع متوازن ایران در قبال امنیت و ثبات منطقه که نقش بازدارنده و پیشگیرانه در خنثی کردن عوامل ایجاد کننده وضعیت انفجاری در منطقه دارد،اهمیت زیادی قائل هستم.

دکتر مجید کریمی، کارشناس ارشد حوزه قفقاز و دیگر سخنران این سمینار، در قسمتی از سخنان خود راهکارهای خروج از بحران ژئوپلیتیکی فعلی را بر شمرده و گفت: تنها راه خروج بحران ژئوپلیتیکی فعلی در قفقاز جنوبی و خنثی سازی تهدیدات مشترک علیه ایران و ارمنستان عبارتند از:

۱- ضرورت بازبینی سیاست خارجی هر دو کشور در نزدیک تر شدن به هم

۲- کوشش برای امضای پیمان دفاعی و امنیتی مشترک

وی در انتها گفت: «ایران بارها آمادگی کامل خود را برای انعقاد هرگونه پیمان امنیتی با ایروان را اعلام کرده و در واقع بازی در زمین ارمنستان است».

لیلیت گالستیان، نماینده پارلمان ارمنستان، از فراکسیون اپوزیسیون (ائتلاف ارمنستان) نیز در سمینار «امنیت ملی ایران و ارمنستان، در سایه تهدیدات و مناقشات منطقه ای و فرامنطقه ای» در قسمتی از سخنان خود گفت: در گفتمان عمومی سیاست، امنیت ارمنستان، به عنوان مشکل حل نشده همچنان در اولویت اول مردم ارمنستان قرار دارد. این همان باوری است که محافل اپوزیسیون و مردم ارمنستان در آن هم نظرند. حفظ حاکمیت سرزمینی، تمامیت ارضی و امنیت کشور ضرورت اول کشور است. تز «آرتساخ را بدهیم، تا در آرامش زندگی کنیم» خائنانه بود و تنها ورشکستگی را نصیب کشورارمنستان کرد. خواسته های ارضی آذربایجان، البته ابن بار از ارمنستان دیگر مهار شدنی نیست و هیچ تضمین بین المللی ای برای امنیت و ثبات ارمنستان وجود ندارد. در این مدت، اظهارات جوسپ بورل، کمیسر عالی روابط خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر «هرگونه نقض تمامیت ارضی ارمنستان، پیامدهای جدی برای روابط ما (اتحادیه اروپا) با آذربایجان خواهد داشت» و همچنین اظهارات تند بسیاری از محافل رسمی جمهوری اسلامی ایران در خصوص غیرقابل پذیرش بودن هرگونه تغییرژئوپلیتیکی درمنطقه، تا حدی دلگرم کننده بود.

دکتر احمد کاظمی، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه و دیگر سخنران این سمینار، در سخنرانی خود با عنوان «امنیت ملی ایران در مواجهه با بحران قفقاز و غرب آسیا در رویارویی با محور ترکیه، جمهوری آذربایجان، رژیم صهیونیستی و ناتو»، به تشریح آخرین وضعیت قفقاز و چشم انداز تحولات پرداخت.

پژوهشگر ارشد مسایل اوراسیا در بخشی از،سخنان خود ، شکل گیری خودجوش حرکت های مردمی در ایران با محوریت آذری های غیور ایران را از جمله نتایج تحرکات ضدایرانی دشمنان در قفقاز از ۲۰۲۰ به بعد خواند و افزود: اصرار خاندان علی اف بر تدوام بسته ماندن مرزهای زمینی ایران و جمهوری آذربایجان به بهانه واهی کرونا، نشانه نفرت خاندان علی اف از آذریهای ایران و واهمه آن از مطالبات ایرانیان در قفقاز می باشد؛ چرا که آذریایجان ایران که به تعبیر مقام معظم رهبری همواره «تاریخ ساز» بوده است، پرچمدار تاریخی صیانت از مرزهای جغرافیایی، تمدنی، هویتی و دینی ایران بوده و امروزه نیز نشان داده است در راستای همان رسالت تاریخی نمی تواند به طرح صهیونی – لندنی – نئوعثمانی  تشیع زدایی و ایران زدایی در جمهوری آذربایجان بی تفاوت باشد.

در پایان این سمینار، آرا شاوردیان، نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی نیز به ایراد سخن پرداخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا