ایرانبین‌المللسیاسی

گفت‌وگوی وزیر خارجه با همتایان صربستانی، فنلاندی و پاکستانی

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با وزیر خارجه صربستان: ایران برای روابط با صربستان اهمیت قائل است

وزیر امور خارجه در گفت وگوی تلفنی با همتای صربستانی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران برای روابط با صربستان اهمیت قائل است.

به گزارش ایرنا، حسین امیر عبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی تشکیل دور جدید مجلس صربستان را تبریک گفت و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای روابط با کشور صربستان اهمیت قائل است.

وی با اشاره به رویکرد اصولی کشورمان درخصوص احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها، بر تعهد و احترام جمهوری اسلامی ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو، به تشریح سیاست های کشورمان در خصوص منطقه بالکان پرداخت و تصریح کرد: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تحکیم ثبات و امنیت در بالکان و ارتقاء همزیستی میان همه اقوام و پیروان تمامی ادیان در این منطقه است و در این چارچوب، تقویت روابط با صربستان مورد استقبال ماست.

وزیر امور خارجه صربستان نیز در این تماس تلفنی، ضمن ابراز خرسندی از ارتباطات و تعامل نزدیک بین مقامات عالیرتبه دو کشور در سطوح مختلف اظهار داشت: جمهوری صربستان همبستگی کامل خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارد.

ایویتسا داچیچ اعمال استانداردهای دوگانه و استفاده ابزاری از نهادهای بین المللی را در راستای سیاست فشار برخی دولت های غربی علیه کشورهای مستقل ارزیابی کرد و لزوم همبستگی افزون‌تر دولت های مستقل در مواجهه با اینگونه تلاش‌ها و اقدامات را مورد تاکید قرار داد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و صربستان همچنین بر تداوم تماس ها در جهت توسعه و گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه و همچنین استمرار رایزنی ها در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با وزیر خارجه فنلاند: ایران به دنبال تنش نیست / رژیم صهیونیستی، ریشه بحران در منطقه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با همتای فنلاندی خود با تاکید بر اینکه ایران به دنبال تنش در منطقه نیست، ریشه بحران در منطقه را در تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه دانست.

به گزارش ایرنا، در تماس تلفنی خانم الینا والتونن وزیر امور خارجه فنلاند با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آخرین تحولات روابط دوجانبه و اوضاع منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با وزیر امور خارجه فنلاند با بیان این نکته مهم که ایران به دنبال تنش در منطقه نیست، ریشه بحران در منطقه را در تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه دانست.

وی تاکید کرد: ایجاد صلح در منطقه نیازمند اتخاذ رویکردی درست و عدم اعمال رویه های دوگانه و متناقض است و همه باید برای توقف فوری جنگ در غزه تلاش کنند و در این راستا برخی دولت های اروپایی نیز باید برای کمک به ثبات و امنیت پایدار منطقه و توقف جنگ در غزه، فروش تسلیحات به رژیم متجاوز و اشغالگر اسرائیل را که در کشتار زنان و کودکان فلسطینی قرار می گیرد، فورا متوقف کنند.

وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این گفت وگوی تلفنی اظهار داشت: ادامه تنش در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست و هرگونه اقدامی را در راستای افزایش تنش در منطقه محکوم می کنیم.

الینا والتونن افزود: بسیار از ادامه این تنش ها در منطقه نگران هستیم، زیرا معتقدیم هر گونه تداوم تنش می تواند احتمال کشته شدن غیرنظامی ها را افزایش بدهد.

وی همچنین از همه طرف ها و بازیگران خواست که از هرگونه افزایش تنش در منطقه بپرهیزند.

وزیر امور خارجه فنلاند ضمن تاکید بر نیاز منطقه به صلح و آرامش، به نگرانی ها در خصوص افزایش کشته شدن غیرنظامیان در غزه اشاره کرد و وضعیت انسانی اسفناک غزه و نیاز به برقراری هر چه سریع تر آتش بس بدون هیچ پیش شرطی را یکی از اولویت های اصلی فنلاند دانست.

طرفین در این گفت وگوی تلفنی مجددا خواستار ارتقاء و گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور شدند.

 

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با وزیر خارجه پاکستان:‌ سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نقطه تحولی در روابط دو کشور است

وزیر امور خارجه پاکستان با استقبال و ابراز خرسندی از سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به پاکستان، این سفر را نقطه تحولی در روابط دو کشور همسایه و مسلمان توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان و محمد اسحاق دار وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در مکالمه تلفنی درخصوص روند رو به رشد روابط تهران و اسلام آباد و برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه پاکستان در این گفت وگو، با استقبال و ابراز خرسندی از سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به پاکستان، این سفر را نقطه تحولی در روابط دو کشور همسایه و مسلمان توصیف کرد.

امیرعبداللهیان نیز در این گفت وگو با قدردانی از تلاش ها و اقدامات دولت جمهوری اسلامی پاکستان برای انجام سفر رئیس جمهور کشورمان به اسلام آباد، بر علقه و علاقه دیرینه و اشتراکات مختلف فرهنگی و اجتماعی و دینی بین دو کشور به عنوان سرمایه ای ارزشمند در روابط فی مابین تاکید کرد.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد: خوشبختانه هماهنگی ها و توافقات بسیار خوبی بین بخش های مختلف در دولت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان جهت ارتقای روابط تهران و اسلام آباد و در راستای خدمت به منافع دو کشور صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا