اقتصادیایرانبین‌المللسیاسی

تقویت اتحاد انرژی؛ محور دیدار وزیر نفت ایران و وزیر خارجه ونزوئلا

وزیر امور خارجه ونزوئلا از دیدار با وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با هدف «تقویت اتحاد انرژی» میان کاراکاس و تهران خبر داد و اعلام کرد: وحدت و دوستی میان ملت‌های ما همیشه اساسی خواهند بود.

به گزارش ایرنا، جواد اوجی وزیر نفت کشورمان عازم ونزوئلا شده است و ایوان خیل وزیر امور خارجه این کشور با انتشار پیام و ویدیویی از این دیدار از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: این نشست با هدف تقویت اتحاد انرژی از طریق همکاری و منافع متقابل برگزار شد.

وی تاکید کرد: وحدت و دوستی میان ملت‌های ما همیشه اساسی خواهند بود.

این نشست پس از آن صورت می‌گیرد که در اواخر خرداد ماه گذشته، ونزوئلا و ایران ۲۵ توافقنامه همکاری در حوزه‌های مختلف راهبردی امضا کردند و بخش‌های کشاورزی، نفت، پتروشیمی، گاز، علمی، فناوری، دانشگاهی، تجاری و فرهنگی از جمله آن‌ها است.

ایران در سال‌های اخیر به یکی از متحدان اصلی ونزوئلا تبدیل شده است؛ به ویژه از سال ۲۰۲۰ که ونزوئلا با کمبود سوخت مواجه شد و برای خرید سوخت به تهران روی آورد.

شرکت ملی نفت ایران همچنین طی قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو، بازسازی پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا با ظرفیت فرآوری روزانه ۱۴۶ هزار بشکه نفت خام را در سال ۲۰۲۳ به پایان رساند.

حجم مبادلات نفتی ایران و ونزوئلا از اوت ۲۰۲۱ تا کنون (در ۲۰ ماه گذشته) بین ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.

این مبادلات شامل صادرات نفت و میعانات گازی، صدور خدمات فنی و مهندسی، صدور کالا و تجهیزات نفتی، بازسازی، تعمیرات دوره‌ای و افزایش ظرفیت مجتمع‌های پالایشی کشور ونزوئلا می‌شود. ورود به توسعه میدان‌های نفت و گاز، توسعه پایانه‌های نفتی، استفاده از ظرفیت پتروشیمی‌های موجود و بازسازی آن و شریک شدن در سود تولیدات آن‌ها از دیگر برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه روابط با ونزوئلاست. بخش خصوصی توانمند ایرانی می‌تواند با صدور خدمات فنی، مهندسی، همچنین صادرات تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی آمریکای لاتین سود بسیار زیادی از این مسیر هموارشده نصیب خود و کشور کند.

ونزوئلا که نخستین مقصد روابط نفتی ایران با آمریکای لاتین بوده است، ظرفیت بسیار خوبی در صنعت نفت دارد. این کشور دارنده بیشترین ذخایر نفتی جهان است و مجتمع‌های پالایشی، پتروشیمی، تاسیسات انتقال گاز متعدد و دیگر تاسیسات نفتی مرتبط با صنعت نفت را در اختیار دارد. در کنار ونزوئلا، بازار منطقه آمریکای لاتین نیز بازاری بسیار بزرگ و مطلوب برای صادرات خدمات فنی، مهندسی، تجهیزات، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی محسوب می‌شود.

به گزارش وزارت نفت، جواد اوجی، عصر روز چهارشنبه (۱۱ بهمن ماه) به‌ منظور دیدار با پدرو تله‌چیا وزیر نفت ونزوئلا و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور راهی کاراکاس شد. صدور خدمات فنی مهندسی، پیگیری پالایشگاهای فراسرزمینی، تعمیرات پالایشگاه‌ها، بازارسازی برای بخش خصوصی صنعت نفت ایران به خصوص در زمینه پتروشیمی و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و انرژی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات وزیر نفت کشورمان با مقام‌های ونزوئلا خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا