ارمنستانسیاسی

ورود ارامنه آرتساخ به خاک ارمنستان / ارمنی‌ها ترجیح می‌دهند آرتساخ را ترک کنند

گروهی از ساکنان ارامنه آرتساخ پس از تحمل ۱۰ ماه محاصره و به خاطر حمله نظامی برق آسای اخیر جمهوری آذربایجان برای بازپس‌گیری کنترل کامل منطقه، وارد خاک ارمنستان شدند.

هزاران نفر از شهرها و روستاهای متاثر از این درگیری‌ مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند و به اردوگاه صلحبانان روسی در آرتساخ منتقل شدند.

خبرگزاری آرمن پرس روز گذشته گزارش داد: «اولین گروه از تخلیه‌شده‌ها در حال حاضر در کورنیدزور هستند و ساکنان تخلیه شده آرتساخ در مرکز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جمع شده‌اند».

این آژانس افزود: روند ثبت نام همچنان ادامه دارد، زیرا نیازهای اولویت دار در حال ارزیابی هستند. این آژانس خبری همچنین خاطرنشان کرد: مقررات سکونت فقط به استان سیونیک محدود نمی‌شود و در صورت نیاز در سایر استان‌ها نیز اقامتگاه ساماندهی می‌شود.

همچنین مقامات ارمنستان گزارش دادند که تا صبح امروز در مجموع ۲۹۰۶ نفر از این منطقه وارد ارمنستان شده‌اند.

یکی از افرادی که خود را به روستای کورنیدزور در ارمنستان رسانده است به آسوشیتدپرس گفت: «مثل یک کابوس بود. هیچ کلمه‌ای برای توصیف آن وجود ندارد. روستا به شدت گلوله باران شد. تقریبا هیچ‌کس در روستا باقی نمانده است. خانه قدیمی مادربزرگم اینجا در روستای تغ (در منطقه سیونیک ارمنستان) است. آنجا زندگی خواهم کرد تا ببینیم بعدا چه اتفاقی می‌افتد». او به دلایل امنیتی از ذکر نام خود خودداری کرد.

داویت بابایان مشاور رئیس جمهوری آرتساخ نیز می‌گوید که ارمنی‌های آرتساخ به دلیل اینکه نمی‌خواهند به عنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند و از پاکسازی قومی هراس دارند، به ارمنستان خواهند رفت.

وی به رویترز گفت: مردم ما نمی‌خواهند به عنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند. ۹۹.۹ درصد ترجیح می‌دهند سرزمین‌های تاریخی خود را ترک کنند.

او گفت که مشخص نیست ۱۲۰۰۰۰ نفر از ارامنه آرتساخ چه زمانی از کریدور لاچین حرکت خواهند کرد. سرنوشت مردم فقیر ما به عنوان مایه ننگ برای مردم ارمنی و برای کل جهان متمدن در تاریخ ثبت خواهد شد.

بابایان تاکید کرد: کسانی که مسئول سرنوشت ما هستند روزی باید در برابر خداوند پاسخگوی گناهان خود باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا