ارمنستانایرانسیاسی

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد: پیغام باکو به تهران؛ قصدی برای حمله نظامی به ارمنستان نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک با همسایگان شمالی خود حساس است و ما اطمینان می‌دهیم که مرزهای ما امن است و در خصوص تحولات قفقاز همچنان با حساسیت و جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص تحولات قفقاز، اظهار داشت: ما با مقامات هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تماس هستیم و مقامات ارمنستان نسبت به احتمال درگیری نظامی جدید از سوی آذربایجان اظهار نگرانی کردند، اما مقامات باکو به ما پیام دادند که هیچ قصدی برای حمله نظامی ندارند و نقل و انتقالات اخیر یک اقدام متعارف نظامی در آستانه فصل زمستان است چرا که تردد در مناطق کوهستانی سخت و دشوار می‌شود.

وی گفت: ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک با همسایگان شمالی خود حساس است و ما اطمینان می‌دهیم که مرزهای ما امن است و در خصوص تحولات قفقاز همچنان با حساسیت و جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تنش اخیر در منطقه قفقاز نیز، تصریح کرد: قره باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است، حقوق و امنیت مردم این منطقه باید در چارجوب مشخص تعیین بشود و این موضع رسمی ما هست. ایران همواره‌ بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی کشورها تاکید کرده و با هرگونه تغییر در مرزهای مشخص شده بین المللی همواره‌ مخالفت کرده است.

وی بیان داشت: شناسایی متقابل تمامیت ارضی دو طرف از سوی ارمنستان و جمهوری آذربایجان گام مهمی برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار خواهد بود و هر اقدامی که می‌تواند بر این اصول سایه بیاندازد مورد حمایت ما نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد مانور مشترک نظامی آمریکا و ارمنستان نیز گفت: ما حضور نیروهای نظامی بیگانه در منطقه را مخل امنیت و ثبات می‌دانیم. ما بارها تاکید کرده‌ایم که امنیت در منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود.

وی افزود: نیروهای نظامی آمریکا هیچ‌گاه به‌دنبال ایجاد امنیت در منطقه نبوده‌اند و هر کجا که حضور پیدا کرده‌اند نه تنها باعث ایجاد امنیت نشده‌اند بلکه بی‌ثباتی را افزایش داده‌اند. انتظار داریم که کشورهای منطقه به سازوکارهای منطقه‌ای توجه داشته باشند و برای حل اختلافات مرزی خود به چارچوب‌های دو جانبه و یا منطقه‌ای توجه کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا