ارمنستانایرانسیاسی

برگزاری جشن ملی ۲۲ بهمن در کاپان – استان سیونیک

مراسم در عصر روز شنبه (۲۱ بهمن ۱۴۰۲) با حضور معاونین استانداری سیونیک و شهرداری کاپان، جمعی از اساتید دانشگاهی معلمین، فرهنگیان استان سیونیک در سالن فرهنگی شهرداری کاپان برگزار گردید.

مراسم با پخش سرودهای ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان آغاز گردید. سپس کلیپ کوتاهی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب از جمله دستاوردهای پزشکی، هسته ای، دارویی، نظامی، اقتصادی و … ایران به همراه سرودهای انقلابی برای حضار نمایش داده شد.

در ابتدای مراسم اینجانب (مرتضی عابدین ورامین، سرکنسول کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کاپان) ضمن خوشامد گویی، بصورت مختصر به دلایل بروز انقلاب، پیشرفت ها و دستاوردها جمهوری اسلامی ایران و تغییرات بعد از انقلاب اسلامی اشاره کردم. (متن سخنرانی مذکور به زبان ارمنی برای حضار ترجمه گردید).

در ادامه برنامه جناب آقای هایک هاروطونیان معاون استاندار سیونیک متن تبریک استاندار سیونیک را ارائه کردند. بعد از ایشان جناب آقای آرتیوم دونویان ایرانشناس و استاد دانشگاه ایرانشناسی از مدعوین این مراسم، به سخنرانی در خصوص روابط دو کشور ایران و ارمنستان و همچنین دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل و پنج سال گذشته پرداختند.

با توجه به فراخوان و برگزاری فستیوال طراحی پوستر با عنوان دوستی و همزیستی ایران – ارمنستان از طرف سرکنسولگری کاپان و نمایش پوستر های انتخابی در سالن مراسم، در انتهای مراسم، دو فرش کوچک از طرف سرکنسولگری با حضور معاون شهردار به دو شرکت کننده (مقام اول و دوم) اهدا گردید.

اجرای موسیقی سنتی ایران توسط هنرمندان گروه آئین همدان (هکمتانه) در اختتامیه مراسم، فضای مراسم را گرم تر و با شکوه تر کرد.

پس از برش کیک مخصوص مراسم توسط مقامات استانی و سرکنسول، مهمانان با شیرینی جات و پیش غذاهای ایرانی پذیرایی شدند، که تنوع غذاها و شیرینی جات ایرانی برای مهمانان بسیار جذاب بود و با استقبال میهمانان همراه شد.

همچنین طی روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن، نمایشگاه صنایع دستی و برخی محصولات تولیدی کشورمان نیز به معرفی فروش و نمایش گذاشته شد.

متن سخنرانی سرکنسول جناب آقای مرتضی عابدین ورامین، به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلابی اسلامی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مردم خوب کاپان، آقای معاون استاندار، جناب آقای پارسیان شهردار کاپان عرض سلام و خوشامد در مراسم بزرگداشت ۴۵ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را دارم. انقلابی که تعبیر امام خمینی از آن انفجار نور بود. نور در مقابل ظلمت و سیاهی که به فرو ریختن بنیان های یک رژیم وابسته و برآمدن یک نظام مردمی منتهی شد. طی ۴۵ سال گذشته شیاطین کوچک و بزرگ با توسل به گروه های تروریستی و ترور هزاران نفر از مردم کشورم، برافروختن یک جنگ تحمیلی به مدت ۸ سال و برقرار کردن تحریم های ظالمانه و گسترده برای خاموش کردن این نور تلاش کردند، اما خداوند کامل کننده این نور خواهد بود و ما به این وعده الهی اعتقاد راسخ داریم. جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته و همچنان مقاوم در مسیر رشد و شکوفایی بالنده خود در حرکت است. امروز کشورم از حیث تولید علم رتبه نخست را در منطقه دارد. در بین ده کشور دارای فناوری فضایی و چهار کشور دارنده پرتاب کننده­ های ماهواره قرار دارد. در حوزه فناوری سلول­ های بنیادی، علم ژنتیک و فناوری نانو رتبه نخست در منطقه متعلق به ایران است. در حوزه نظامی و ساخت و تولید تجهیزات دفاعی، ایران پیشرفت های شگرفی کرده است.

ـ در توسعه نیروی انسانی ایران مقام اول را در منطقه دارد. زنان پس از پیروزی انقلاب سهمی شایسته در توسعه کشور پیدا کرده اند. در سال تحصیلی جاری %۶۱ پذیرفته شدگان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را زنان تشکیل داده اند. بیش از %۴۰ پزشکان متخصص در ایران زن هستند.

خانم ها، آقایان

بزرگترین ویژگی و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، استقلال آن در تصمیمات داخلی و خارجی خود است، امری که موجب برآشفتگی مستکبران جهان شده است. کشورم با سرلوحه قرار دادن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مناسبات خود را با دیگر کشورها تنظیم و تعریف می کند و در دولت سیزدهم به ریاست جناب آقای دکتر رئیسی رئیس جمهور ایران، اولویت یافتن همسایگان در سیاست خارجی به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار گرفته است و ارتباط با کشور دوست، ارمنستان در همین چارچوب بیش از پیش مورد اهتمام می باشد.

از فرصت استفاده کرده، حضور نخستین سرکنسول ارمنستان در تبریز را تبریک می گویم. علی رغم ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی طی مدت اخیر معتقدم هنوز ظرفیت های بالقوه زیادی برای کار و فعالیت در جهت تقویت همکاری های فی مابین همچنان باقی است و تحقق این مهم، تلاش مضاعف دو طرف را می طلبد.

آقایان، خانم ها

بار دیگر از حضور شما تشکر می کنم.

سخنرانی جناب آقای هایک هاروطونیان، معاون استاندار سیونیک به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران

 

سرکنسول محترم

همکاران عزیز

چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی را به شما و ملت دوست، ایران صمیمانه تبریک می گویم و از دعوت شما برای شرکت در این مراسم پرشکوه تشکر می کنم.

من با خرسندی متذکر می شوم که روابط ارمنستان و ایران با سرعت بالایی در حال توسعه است و همه زمینه های همکاری های دو جانبه را پوشش می دهد. آنها روابطی هستند که از اعماق قرن ها می آیند، در زمان حال شکل می گیرند و با قدم هایی مطمئن افق های جدیدی را فتح می کنند.

قابل ذکر است که در روابط بین کشورهای ما، منطقه سیونیک و به ویژه شهر کاپان نقش منحصر به فردی را بر عهده گرفته است از سال ۲۰۲۲ تا کنون که سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز کرده است، همواره با همکاران ایرانی خود جلسات هم اندیشی و مراسمات ملی ایران را در کاپان برگزار می کنیم.

اطمینان دارم که افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در تبریز نیز نقش به سزایی در توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان خواهد داشت و اقدامات فعالی برای ایجاد آن در حال انجام است.

همکاران عزیز

در طول فعالیت سرکنسولگری ایران در کاپان شاهد حمایت دلسوزانه جمهوری ارمنستان و به ویژه منطقه سیونیک که دروازه جنوبی ارمنستان است و تمایل به همکاری با شرکای ایرانی را احساس کردید. بسیاری از برنامه ها و رویدادهای مشترک به طور منظم سازماندهی و اجرا می شوند. ما خوشحالیم که همکاران ایرانی ما در برنامه های مختلف در زمینه های تجاری، اقتصادی، علمی، آموزشی، فرهنگی و غیره ارمنستان مشارکت دارند.

من مطمئن هستم که همکاری ما توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد و ادامه دار خواهد بود .جغرافیای همکاری های غیر متمرکز از جمله مناطق جدید، استان ها و جوامع جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران گسترش خواهد یافت.

من بار دیگر فرا رسیدن جشن ملی را به شما و ملت ایران تبریک می گویم و آرزوی صلح، آرامش و موفقیت های روزافزون را دارم.

متن سخنرانی آردیوم دونویان، ایرانشناس، استاد دانشگاه ایرانشناسی ایروان به مناسب چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران

درباره ی انقلاب اسلامی ایران و تاریخ آن و وقایع و زمانبندی آن و در نهایت درباره ی هر آنچه که باعث شد مردم ایران قیام کنند و به رهبر جدید خود امام خمینی (ره) ایمان بیاورند و نظام شاهنشاهی را سرنگون کنند می توان بسیار طولانی صحبت کرد.

اما من امروز می خواهم نه از گذشته، بلکه از حال و آینده صحبت کنم برای هموطنانم که در اینجا جمع شده اند، مهم ترین درس انقلاب اسلامی را که ما باید بیاموزیم، توضیح دهم.

این درس فلسفه انقلاب اسلامی است، فلسفه سیاسی که کل مفهوم آن را در یک جمله از ۴۵ سال پیش امام خمینی (ره) خلاصه نمود:

«نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی»

این اندیشه سنگ بنای ۴۵ ساله سیاست، سیاست داخلی، سیاست خارجی ایران بوده است و در نتیجه آن جمهوری اسلامی امروزی با چنین پیشرفت های قدرتمند تکنولوژیکی، مرزهای مستحکم و سیاستی آبرومندانه و اخلاقی، مبتنی بر حکومت است.

این یک جمله امام خمینی (ره) حاوی اصلی ترین و شاید تنها کلیدی است که می تواند هر ملتی را به استقلال واقعی و پیشرفت پایدار برساند. این ایمان به نیروی خود، عدم توقع از دنیای بیرون و نفی جهت گیری های بیرونی است که هرگز نمی تواند برای مردم و هیچ دولتی رفاه ایجاد کند.

همچنین مهم است که امام خمینی (ره) با تجربه خود این ایده را نشان داده است که صرفا کلام یا نظریه ای نیست که روی کاغذ نوشته شده باشد. او حمایت مردم انقلابی ایران را، با کردار، کار خود و با وفادار ماندن به این اصل عینی که اعلام کرد پشت سرگذاشت.

بهترین نمونه آن جنگ ایران و عراق و پیروزی ایران در آن جنگ است. حاضران در این سالن با تماشای فیلم کوتاهی از پیشرفت تکنولوژی امروز ایران، احتمالا نمی دانند که ایران در دوران جنگ در چه وضعیتی قرار داشت، آن هم در شرایطی که سلاح های مدرن در اختیار نداشت و در عوض دشمنی داشت که تقریبا همه جهان به آن کمک می کردند. جهان خارج، از ایالات متحده تا جماهیر شوروی.

اگر اصل بنای اعلام شده توسط انقلاب اسلامی که استقلال و ارزش های واقعی و عدم جستجوی قدرت در جایی غیر از مردم خود نبود، آیا می شد از چنین جنگی پیروز بیرون آمد؟

امروز ایران به استقلال، امنیت و ثبات واقعی و پیشرفت سریع تکنولوژی دست یافته است، و این پیشرفت باعث قدرتمند شدن در عرصه جهانی گردیده است.

مردم سیونیک به خصوص گارگین نژده نیز، چنین نمونه ای داشتند که به هیچ قدرتی جز قدرت مردم خود اعتقاد نداشتند و پیروزی های با شکوه او در سیونیک و ارمنی ماندن سیونیک گواه این امر است. از این نظر گارگین نژده و امام خمینی (ره) حامل همین اندیشه و اصول واحد بودند و ما باید همیشه این درس ها را باید در ذهن خود زنده نگاه داریم.

برای جمهوری ارمنستان داشتن دوست قدرتمندی همچون جمهوری اسلامی ایران در همسایگی خود مهم و بسیار خوشحال کننده است و شادی امروز را به مناسبت جشن پیروزی انقلاب اسلامی، از صمیم قلب به اشتراک می گذاریم و برای مردم ایران موفقیت ها و پیشرفت های جدید آرزومندیم.

زنده باد جمهوری اسلامی ایران

زنده باد جمهوری ارمنستان، زنده باد دو ملت دوست

تهیه گزارش: شرلی آودیان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا